dinsdag 8 april 2014

Vlaamse Luchtvaartdag 8 maart 2014


De eerste Vlaamse luchtvaartdag was , mede door het uitzonderlijke lenteweer , een groot succes.
Men kon volgende luchthavens bezoeken : Oostende , Antwerpen , Brussel Airport  en Wevelgem.
Zelf voor Brussel Airport  en Antwerpen- Deurne gekozen.
Zaventem kon je alleen maar bezoeken mits vooraf in te schrijven .
Het bezoek aan Zaventem was eigenlijk een bezoek aan Brucargo (vrachtluchthaven).
In gebouw 117 kon je een aantal standen bezoeken en er was de mogelijkheid om een A-330 Airbus van Brussels Airlines te bezoeken evenals een DHL toestel,er was eveneens een F-16 tentoongesteld.
Vlaamse luchtvaartdag Zaventem

Vlaamse Luchtvaartdag Zaventem

Vlaamse Luchtvaartdag Zaventem

Vlaamse luchtvaartdag
Tentoongestelde  F-16

Te bezoeken Airbus A-330 van Brussels Airlines

Je kon ook een busrit maken , indien je vooraf ingeschreven was . Gekozen  voor een rondrit langs de rand van de volledige luchthaven . Dank zij de uitstekende gids , een beter inzicht gekregen in wat en waar op onze nationale luchthaven.
Radar installatie

www.brusselsairport.be

Via een tussenstop in Mechelen ( om de inwendige mens te versterken) ging het richting luchthaven Antwerpen. Hier was een static show van diverse vliegtuigen en luchthavenmateriaal te bezichtigen.
Ook was er de mogelijkheid om de hangars te bezoeken.
Vlaamse luchthavendag Deurne

Vlaamse luchthavendag Deurne: tweedehands koopje ?

Vlaamse luchthavendag Deurne: demonstratie luchthavenbrandweer

Vlaamse luchthavendag Deurne: brandweerwagen

Vlaamse luchthavendag Deurne: Nextgen vliegtuig

Vlaamse luchthavendag Deurne:

Vlaamse luchthavendag Deurne

Vlaamse luchthavendag Deurne

www.antwerp-airport.be

Nadien nog een bezoek gebracht aan het Stampe & Vertongen museum , gevestigd op de luchthaven  van Deurne. Het museum brengt hulde aan de luchtvaartpioniers Jean Stampe en Maurice Vertongen die in 1923 een vliegschool en vliegtuigfabriek oprichten in Antwerpen. Ze waren samen met Jan Olieslagers (Belgische luchtaas uit WO I de stuwende krachten  achter de ontwikkeling van de Antwerpse luchthaven.
In het museum kan men verschillende oorlogsvliegtuigen uit WO I bewonderen , evenals verschillende opleidingstoestellen zoals SV4 , Harvard en Fouga Magister. Ook een originele V1 is te zien.
Verder modellen van vliegtuigen van de eerste generatie , zoals de Blériot van Olieslagers , talrijke schaalmodellen en uitgebreid fotomateriaal
www.stampe.be

 
Stampe & Vertongen museum:Nieuport 28

Stampe & Vertongen museum: Originele V 1

Stampe & Vertongen museum

Stampe & Vertongen museum



woensdag 26 februari 2014

10.000 stappen te Tielrode (Temse)

10.000 stappen is de afstand die we allen dagelijks zouden moeten afleggen , in het belang van onze gezondheid. De 10.000 stappen wandelingen die je in nogal wat gemeenten en steden vind , zijn een iniatief van de Universiteit Gent , Logo ( locaal gezondheidsoverleg) en VIGeZ  expertisecentrum voor gezondheidspromotie en ziektepreventie.
http://www.10000stappen.be/
De 10000 stappen wandeling in Tielrode is uitstekend bewegwijzerd en is 6,8 km lang (= 9700 stappen , maar zelf heb ik ze niet geteld)
De wandeling start  aan het Durmeveer Sint Jozefstraat , Tielrode . Parkeergelegenheid ter plaatse.
De wandeling is niet geschikt voor kinderwagens en rolstoelen.

Standbeeld Cyriel Van Bogaert

Aan de start  bemerken we het standbeeld van Cyriel Van Bogaert , die 60 jaar de veerdienst tussen Hamme en Tielrode bediende. We starten onze wandeling langs de Durmeboorden.

De Durme
We volgen de 10000 stappen wegwijzers en aan het waterpompstation gaan we de eerste voetvegel in.

10000 stappen wegwijzer
Na enige tijd bereiken we provinciaal domein Roomacker.
Inwoners van Tielrode
Bloeiende paasbloemen in Februari






Provinciaal domein Roomacker
Het natuurgebied is 12 Ha. groot en men vind er 3 voormalige kleiputten . Er is ook een fit-o-meter parcour voor de sportievelingen onder ons.

Voormalige kleiput in domein Roomacker
De visrijke kleiputten zijn een ideaal biotoop voor padden , kikkers en salamanders.
Ook aan de insecten is er gedacht met een heus insectenhotel ,dat dienst doet als schuil en winterverblijfplaats voor bijen , lieveheersbeestjes , vlinders en andere insecten.

Insectenhotel
We vervolgen onze weg en komen uiteindelijk in potpolder "Tielrodebroek", een gecontroleerd overstromingsgebied van 97 Ha. Langs het pad  komen we uiteindelijk aan ons vertrekpunt het Durmeveer te Tielrode. Einde van een mooie natuurwandeling

Tielrode komt in zicht


dinsdag 11 februari 2014

Fondatie van Boudelo wandeling

Een ideale wandeling om op een mooie winterse dag een frisse neus te halen.
Maar door het ongewoon warme weer was het eerder een herfstwandeling. De afstand is 6,5 km , goed voor ongeveer anderhalf uur stappen. De wandeling is uitstekend bewegwijzerd met groene zeshoeken op houten paaltjes en er is ook een  brochure verkrijgbaar bij Toerisme Oost-Vlaanderen en de toeristische dienst van de stad Sint-Niklaas. Prijs 2€.
De start is normaal aan de Liniedreef te Sinaai , maar wie uit de richting Sint-Niklaas komt kan ook starten in de Cadzandstraat , de auto kan je dan parkeren in de berm in de omgeving van de Aartdreef.
De wandeling starten in de Aartdreef , na een paar honderd meter stappen merk je een eerste wegwijzerbordje met vermelding "Fondatie van Boudelowandeling".
Aartdreef 
De "Fondatie van Boudelo" verwijst naar de de abdij van Boudelo (Klein-Sinaai) die dit gebied te zuiden van de Stekense vaart in hun bezit kregen door schenking. De abdij werd in 1578 verwoest , maar de naam van het gebied bleef behouden. Momenteel wordt het gebied beheerd door Natuurvereniging Vzw Durme www.vzwdurme.be
Het gebied is één van de laatste stiltegebieden in Oost-Vlaanderen en als natuurgebied erg waardevol.
In het broedseizoen vind je er een 60-tal vogelsoorten.
Afwisselend landschap : Kanaal van Stekene , bos , akker- en weiland.





Kanaal van Stekene
Wandelpad langs kanaal van Stekene










Een mooie wandeling in de natuur , die voor mij best wat langer had mogen zijn !
Nog een waarschuwing : gepast schoeisel is noodzakelijk , zeker na een periode met veel neerslag.

vrijdag 24 januari 2014

Het Juke Box museum van Menen


Het Jukeboxmuseum sluit de deuren in Menen vanaf juli 2017. Groepen vanaf 15 personen kunnen er tot dan nog terecht op afspraak. Wil je als individuele bezoeker nog eens langsgaan, dan kan dat een laatste maal op zondag 28 mei en zondag 4 juni, telkens van 14u tot 18u.  (bron : Toerisme Leiestreek)..In de loop van 2018 opent het museum op een nieuwe locatie.

De nieuwe locatie wordt De Panne , maar wanneer het museum effectief opent is onbekend.
http://www.depanne.be/product/2590/jukeboxmuseum



Dit museum heb ik enige tijd geleden  onverwachts bezocht , in het kader van een familiebezoek.
Het museum is een privé verzameling die tentoongesteld wordt met hulp van werknemers van een beschutte werkplaats.
Het adres is  Site Roussel , Wervikstraat 192 , 8930 Menen.
Voor groepen is het museum gedurende het gehele jaar op afspraak te bezoeken.
Individuele bezoekers zijn welkom  op zondag van 14u-18u (van 1-ste zondag van maart tot laatste zondag van oktober).
Juke-box museum Menen

In tijden van i-tunes , deezer , spotify , MP-3 enz. straalt het juke-box museum een flinke dosis nostalgie uit.
De muziek van vroeger , de glitter van de toestellen en het elektro-mechanische binnenwerk van de toestellen
doen je zonder meer terugdenken aan het verleden .
De eerste jukeboxen werden ontwikkeld aan het einde van de negentiende eeuw, maar het duurde nog tot de jaren dertig voordat jukeboxen ook echt populair werden. Deze eerste jukeboxen speelden een beperkt aantal 78-toeren platen af, waarbij gaandeweg het uiterlijk steeds aantrekkelijker werd. Het summum van het jukebox design uit de golden age, de tijd van 78-toeren jukeboxen, werd bereikt in de vorm van de Wurlitzer 1015. Van dit model werden meer verkocht dan van welke jukebox dan ook en zou de naam Wurlitzer voor een lange tijd synoniem maken met jukeboxen in het algemeen.
Na de golden age, welke gekenmerkt werd door 78 toerenplaten, lichteffecten en plastics, startte Seeburg de silver age met de Seeburg M100A. Deze jukebox speelde nog 78 toeren af, maar had een heel nieuw en modern design en kon als eerste jukebox 50 platen bevatten. Snel daarna volgde de eerste 45-toeren jukebox; de M100B. Deze jukebox zag er bijna exact hetzelfde uit als de M100A, maar deze twee modellen samen zetten Wurlitzer op een technologische achterstand, die al snel duidelijk werd in de verkoopcijfers; Wurlitzer werd voorbijgestreefd door Seeburg.
De gloriedagen van de 45 toerenjukebox in de jaren vijftig maakten enkele zeer bijzondere jukeboxen mogelijk; de Wurlitzer 2000 als topmodel van Wurlitzer en de V200 als topmodel van Seeburg. Deze machines brengen tegenwoordig prijzen op van meer dan 10.000 euro, mits in een goede staat.
De gloriedagen van de jukebox zouden echter door nieuwe entertainmentvormen, zoals de televisie, ten einde komen in de jaren zestig. Grote Amerikaanse merken als Seeburg en Wurlitzer overleefden deze periode niet, hoewel de Duitse afdeling van Wurlitzer nog steeds jukeboxen produceert.
Door de opkomst van digitale technieken met compressie van geluid zoals bij MP3- en WMA-muziekbestanden, is naast de klassieke jukebox een geheel nieuwe mogelijkheid van vrije muziekkeuze ontstaan. Mp3-spelers en computers maken op dit moment zowel in openbare gelegenheden als in huiskamers een opmars door als jukebox. Het aantal af te spelen nummers is bij deze apparaten vele malen groter dan bij de klassieke jukebox. (bron wikipedia)
De voornaamste Amerikaanse juke-box merken zijn : Mills, Wurlitzer, Seeburg, AMI en Rock-ola.
Heb ook enkele ontdekkingen gedaan ,  walboxen , een soort van hang juke boxen  en  ook  juke -boxen en platenwisselaars van Belgische makelij waren mij totaal onbekend.
Wall boxen
Wall boxen
De voornaamste merken van Belgische juke-boxen waren BARCO (Kortrijk) , TELFA (Deinze) , RENOTTE (Gembloux) en TONECOLOR (Antwerpen).
De Belgische juke-boxen waren niet zo hip als hun buitenlandse concurrenten , maar ze waren wel veel goedkoper.
 Juke-boxen van Belgisch fabricaat



Nog enkele sfeerbeelden van het tentoongestelde in het museum








Het museum bezit ook een mooie verzameling oude radio's en televisies




Ook het bezoek aan het magazijn waar de rest van de juke-boxen , radio's en televisies zijn opgeslagen, is
verbazingwekkend.



Het bezoek aan het "JUKE-BOX MUSEUM" van Menen was boeiend en aangenaam en straalde een flinke dosis nostalgie uit , zeker om nog eens te bezoeken !

Meer weten :

woensdag 2 oktober 2013

Vlaamse Havendag Antwerpen 22 september 2013

Op 22 september had de derde Vlaamse Havendag plaats . Men kon haveninstallaties bezoeken in Antwerpen , Gent , Zeebrugge en Oostende.
Zelf gekozen voor een half dagje Antwerpen , met een bezoek aan de werf van de Deurganckdoksluis en de containerterminal van PSA aan het Deurganckdok.
De organisatie van de havendag was prima , er waren bussen voorzien vanuit Antwerpen , Beveren en Lillo. Vanuit Beveren duurde rit naar de Deurganckdok een kwartiertje.
Voor het bezoek aan de bouwwerf was een afgebakende wandelweg van ruim 4km voorzien.
Enkele gegevens over de sluis in aanbouw (bron : havenkrant)

  • Lengte : 500m   of 28 accordeonbussen achter elkaar 
  • Breedte : 68m    of een snelweg met 19 rijstroken
  • Diepte   : -17,8m ten opzichte van het gemiddelde zeeniveau bij eb in Oostende
  • Staal      : 22000 ton  3 maal zoveel als de Eiffeltoren
  • Beton    :  795000 kubieke meter of een voetbalveld tot 30 verdiepingen hoog volgestort.
Deurganckdoksluis in aanbouw
 
 
Deurganckdoksluis in aanbouw

Deurganckdoksluis in aanbouw

Deurganckdoksluis in aanbouw



Deurganckdoksluis in aanbouw

Deurganckdoksluis in aanbouw

Deurganckdoksluis in aanbouw

Deurganckdoksluis in aanbouw

Deurganckdoksluis in aanbouw

Indrukwekkende werf , je voelt je maar klein wanneer je op de bodem van de sluis wandelt.
Vraag me ook af hoe een werf van deze omvang georganiseerd en gecoördineerd wordt.
Na het bezoek aan de werf van de Deurgangckdoksluis  , een bezoek gebracht aan de PSA terminal aan het Deurganckdok.
In 2002 fuseerden twee gevestigde havenbedrijven Hessenatie en Noord Natie.Onmiddellijk na de fusie, werd de nieuwe onderneming overgenomen door PSA International, één van de grootste havengroepen ter wereld, met thuisbasis in Singapore.
De PSA container terminal in cijfers (bron welkomstbrochure PSA).
  • Totale oppervlakte 200ha (240 voetbalvelden)
  • 2,7km kaailengte waarvan 1,7km operationeel.
  • Diepgang aan de kaaimuur : 15,5m.
  • 11 kranen die ingetopt even hoog zijn als de Antwerpse kathedraal.
  • 55 straddle carriers en 4 empty container handlers
  • operationeel sinds 2005.
straddle carriers

empty container handler





 
 
 
Het bezoek aan PSA was per bus met enkele stops onderweg.
Het meest indrukwekkend was de rit langs de kade waar enorm grote containerschepen geladen en gelost werden. Had ook graag de DP world terminal bezocht maar hiervoor was helaas geen tijd meer.
De havendag was boeiend en indrukwekkend.