Daar het de volgende jaren ongetwijfeld druk zal zijn op de plaatsen die aan de "groote oorlog" herinneren , heb ik dit jaar enkele bezoekjes gepland aan de Westhoek.
Ik heb deze streek (her)ontdekt nadat ze het onderwerp was van mijn eindwerk in een cursus photoshop. De cursus photoshop is al een tijdje afgelopen , maar de interesse voor de streek ( en ook voor photoshop ) is gebleven.
Het was de bedoeling om de " In Flanders Field" autoroute te volgen , maar ter plaatse bleek de bewegwijzering van deze route verdwenen en vervangen door de "Ypres Sailent" route.
Zelf een beetje geïmproviseerd en een combinatie van beide routes ineen geknutseld.
We zijn gestart in Ieper.
Ieper werd gesticht in de 9-de eeuw . In de 13-de eeuw was het een van de grootste steden van West Europa , uit die eeuw dateren de oorspronkelijke lakenhallen , belfort en St-Maartenskathedraal.
Helaas werd Ieper tijdens de 1-ste wereldoorlog bijna volledig vernield.
Ieper was het toneel van drie bloedige veldslagen die aan honderdduizenden soldaten het leven kostten. Na de eerste wereldoorlog werd Ieper terug opgebouwd , maar vele kunstwerken waren definitief verloren.
We zijn gestart met een bezoek aan de Menenpoort.
Ieper Menenpoort |
De poort is ontworpen naar het model van een Romeinse triomfboog.
Ingehuldigd in 1927.
Het monument is voorzien van wandplaten waarop de namen staan van 54.896 soldaten van het Gemenebest gesneuveld voor 16 augustus 1917. Sedert 1929 wordt hier iedere avond de "Last Post" gespeeld ter nagedachtenis aan alle gesneuvelden.
Na het bezoek aan de Menepoort de vestingsroute gewandeld.
De eerste wallen rond Ieper zouden omstreeks 920 aangelegd zijn , in de 14-de eeuw werden de aarden wallen met een stevige muur versterkt , waarna de Spanjaarden in de periode 1640-1670 verschillende versterkingen bouwden , nadien kwamen de Fransen en de alom bekende vestingbouwer Vauban vernieuwde de vestingen.Na de Belgische onafhankelijkheid werd een deel van de vestingen gesloopt , de rest werd omgevormd tot groene parken .In de eerste wereldoorlog doorstonden de stadsmuren , zware beschietingen.
Tijdens de vestingwandeling kwamen we ook voorbij het "Rampart Military Cemetery"
De laatste rustplaats van 197 militairen.Papavers : symbool van de eerste wereldoorlog
|
Rampart Military Cementery |
Rampart Military Cementery |
Na de vestingwandeling hebben we de autotocht aangevat. Essex farm cemetery & site John Mc Crae is de eerste halte. Hier was een tijdens WW I een verbandpost gevestigd voor dringende verzorging van gewonden . Degene die overleden in de verbandpost werden hier begraven.
We vinden hier ook een gedenkzuil voor de 49-ste West Riding Divisie.
Hier schreef de Canadese arts John Mc Crae het beroemde gedicht "In Flanders Field" , hierdoor werd de papaver het symbool van de eerste wereldoorlog.
De volgende bestemming is Carrefour des Roses , een Bretoens monument ter herdenking aan de eerste Duitse gasaanval op 22 april 1915.
Carrefour des Roses |
De volgende bestemming is de Yorkshire Trench & Dug-Out , een reconstructie van een frontlijnloopgraaf , ontdekt in de jaren negentig door een groep amateurarcheologen. Nu gelegen in een industriegebied en niet zo gemakkelijk te vinden.
De volgende bestemming is Tyne Cot Cemetery , de grootste Commonwealth begraafplaats met 11952 doden , 8300 hiervan zijn onbekend. Een aantal van de graven zijn afkomstig van ontruimde begraafplaatsen uit de streek. De totale oppervlakte bedraagt 3,5 ha .De begraafplaats is omgeven door een muur van silexkeien en er ook een bezoekerscentrum. Aangrijpend !!!
Tyne Cot Cemetery |
We begeven ons naar Sint-Juliaan waar zich het "Canadian forces Memorial" bevindt .Dit monument wordt wel de "Canadien" genoemd en werd opgericht ter nagedachtenis van de 3000 doden van de Canadese 1-ste divisie sneuvelden bij de tegenaanval na de Duitse gasaanval van 22 april 1915.
Nadien gaat het naar Poelkappelle , waar zich het Guynemer-monument bevindt.
Dit is een Frans monument in de vorm van een obelisk met bovenop een bronzen ooievaar.
Het monument herdenkt de legendarische Franse jachtpiloot Georges Guynemer die niet minder dan 53 vijandige vliegtuigen neerschoot , op 11 september 1917 wordt hij vermist na een missie boven vijandig gebied.
Nadien is het Deutscher Soldatenfriedhof Langemark onze bestemming.
Dit wordt ook wel "Studentenfriedhof" omwille van de vele jonge vrijwilligers die hier begraven zijn. 24917 doden vonden hier hun laatste rustplaats.
Beeldengroep van Emiel Krieger die vier rouwende Duitse soldaten voorstelt.
Beeldhouwwerk Emiel Krieger Langemark |
Na Langemark gaat het naar de Franse militaire begraafplaats Saint-Charles De Potyze.
Hier vonden 4000 gesneuvelden hun laatste rustplaats.
Saint-Charles De Potyze |
Er rest ons nu nog één activiteit , de" Last Post " aan de Menenpoort te Ieper.
de "Last Post" |
Dagelijks om 20H. wordt door enkele leden van de Ieperse brandweer de Last Post geblazen , dikwijls gaat dit gepaard met een druk bijgewoonde ceremonie .
Dit gebruik dateert reeds van 1928 en is enkel onderbroken tijdens de bezetting van Ieper in de tweede wereldoorlog.
Er resten ons nog twee opdrachten , een restaurant voor het avondmaal zoeken en ons daarna naar onze slaapplaats begeven. We kozen voor B&B "Back 2front" te Boezinge (5km van Ieper) .
Een echte meevaller , prima ontvangst ,mooie kamers en een uitgebreid ontbijt.
foto B&B Back2front |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten