De planning van het project Gent Sint-Pieters is gestart in 1999 , de weken zin gestart in 2007.
Het project omvat het Station Gent-Sint Pieters omvormen naar een knooppunt van duurzame mobiliteit en in de omgeving van het station een aangename en duurzame woon- en werkomgeving creëren.
meer info : www.projectgentsintpieters.be
De rondleiding start in het infopunt met een infofilm , mogelijkheid tot een virtueel bezoek aan de toekomstige stationshal en het bekijken van maquettes van het afgewerkte project.
Bij het bezoek hoort ook een zoekwedstrijd.
Van het infopunt gaat het naar de stationshal en doorlopen het gehele station om aan de achterzijde het Koningin Mathildeplein te bereiken.
Gent Sint Pieters stationshal plafondschildering. |
Koningin Mathildeplein : tijdelijke fietsstalling. |
We bereiken de toekomstige Oostelijke fietsstalling. Hier kunnen in de toekomst 4050 fietsen fietsen worden gestald.
Gent Sint-Pieters : oostelijke fietsenstalling |
Gent Sint-Pieters : oostelijke fietsenstalling |
Gent Sint-Pieters : oostelijke fietsenstalling |
Gent Sint-Pieters : westelijke fietsenstalling |
Gent Sint-Pieters : plan ondergrondse fietsenstallingen |
De fietsers rijden het station langs één van de vijf hellingen die voorzien worden.
Nog op het -1 niveau een grote taxi en kiss & ride zone.
Op de niveau's -2 en -3 is een parking voor 2750 wagens.
Vervolgens gaan we terug het station in begeven ons naar het vernieuwde perron 11.
Gent Sint-Pieters : nieuwe stationsklok |
Gent Sint-Pieters : vernieuwd perron |
Gent Sint-Pieters : vernieuwd perron |
Gent Sint-Pieters : vernieuwd perron |
Gent Sint-Pieters : vernieuwd perron |
Op het einde van het perron geeft een expert uitleg bij de huidige spoorwerken.
Gent-Sint-Pieters huidige spoorwerken |
Gent Sint-Pieters ; sein |
Het aantal wissels wordt vermindert van 114 naar 77.
De snelheid van de treinen die over de wissels rijden wordt opgetrokken tot 90 km/h.
Einde van de werken voorzien zomer 2018.
We begeven ons naar de oude tramtunnel, deze is momenteel in gebruik om over te stappen tussen de verschillende treinperrons.
Het nieuwe tramstation zal diagonaal onder de sporen worden aangelegd , in de open stationshal.
Het zal bestaan uit 4 perrons en 4 parallelle sporen.
Gent Sint-Pieters : planning nieuw tramstation |
Weverlaten het station en komen in de omgeving van het busstation , dat bestaat uit 12 perrons.
Het is de bedoeling dat de lengte van de perrons verdubbelen.
Gent Sint-Pieters busstation |
Gent Sint-Pieters busstation |
De rondleiding gaat verder langs de nieuwbouwprojecten in de omgeving van het station.
Het Vlaams administratief centrum Virginie Loveling is al gerealiseerd evenals het seinhuis van Infrabel , er komt nog verschillende nieuwe gebouwen waaronder een groot bankkantoor en verschillende appartementsgebouwen. Aan het koningin Mathildeplein komt een groot S-vorming gebouw.
Nieuwbouw project Gent Sint-Pieters |
Seinhuis Infrabel |
Hierna keren we terug naar de overdekte fietsenstalling van het station .
Gent Sint-Pieters overdekte fietsenstalling |
Gent Sint-Pieters overdekte fietsenstalling |
Uiteindelijk verlaten we het station via de helling met groene zone , meteen het einde van ons bezoek.
Gent-Sint-Pieters : tuin in helling |
Ook nog vermelden dat er een nieuwe weg is aangelegd tussen de ring om Gent en het station en dat er ter compensatie een natuurgebied van 6,8 ha , Overmeers genaamd , is aangelegd.
Boeiend bezoek aan een erg groot en complex project .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten